Blauwe zone

Op 8 juli 2014

642 boetes tijdens proefperiode: blauwe zone nu definitief

Na een succesvolle proefperiode, is de blauwe zone definitief ingevoerd. Niet alle automobilisten respecteren echter de nieuwe parkeerregeling. 642 onder hen kregen intussen een boete.

In het centrum van Nevele, Landegem, Hansbeke en Merendree liep vanaf januari dit jaar een proefproject om een eventuele blauwe zone in te voeren. De gemeente nam hiervoor de firma Besix Park onder de arm om automobilisten streng te controleren. Die proefperiode is nu afgelopen en de blauwe zone werd nu definitief ingevoerd. "Eind juni hielden we hierover een evaluatie. Die was positief. Uit cijfers blijkt namelijk dat de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen sterk verminderd is, waardoor automobilisten sneller een plaatsje vinden voor hun auto", zegt schepen van Mobiliteit Nele Clarebout (N-VA). Toch liepen, ondanks de waarschuwingen, heel wat automobilisten tegen de lamp. "Tijdens de sensibiliseringsperiode in januari werden nog geen retributies uitgeschreven. Vanaf februari was dat wel het geval. Tot eind mei telden we in totaal 642 overtredingen. De meeste overtredingen zijn het gevolg van het niet plaatsen van de parkeerschijf." Het totaalbedrag van alle geïnde boetes bedraagt 15.600 euro. "Wagens die geparkeerd stonden op de markt in Nevele, Landegemdorp, Cyriel Buyssestraat en Camille van der Cruyssenstraat stonden het vaakst op de bon. We komen zo te weten waar de blauwe zones voor de burger 'het minst zichtbaar' zijn", laat Clarebout weten. "Op kritieke punten plaatsen we enkele herhalingsborden . De invoering van de blauwe zone is definitief, maar dat wil niet zeggen dat er geen wijzigingen meer doorgevoerd worden. Zo is de uitbater van Carrefour, in de Cyriel Buyssestraat, vragende partij om ook de parking van het warenhuis op te nemen in de blauwe zone. We hebben hier echter te maken met privéterrein en onderzoeken momenteel of dit wettelijk mogelijk is."