Het woon- en zorgcentrum Ter Leenen is zeer goed voorbereid op een mogelijke afschakeling van de elektriciteit.

Op 28 november 2014

Er was reeds een rudimentair plan, maar een onverwachte stroompanne in augustus versnelde de ontwikkeling van een draaiboek bij stroompanne.

Het draaiboek geeft een vrij volledig overzicht van alle problemen die zich voordoen bij stroomonderbreking. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een aangekondigde en een onverwachte stroompanne. Het personeel krijgt in dit draaiboek duidelijke richtlijnen, zodat de veiligheid en dienstverlening maximaal gegarandeerd blijven.

Origineel alvast is dat er op elke verpleegpost van het WZC een “hulptool” is ingericht. Deze omvat naast de  actiekaarten  ten behoeve van het personeel, ook een zaklamp voor iedere bewoner. Bij aangekondigde afschakeling krijgt elke bewoner één uur voorafgaand deze zaklamp ter beschikking. Bij onaangekondigde  worden deze zo vlug mogelijk uitgereikt, zodat de bewoners  zich niet nodeloos zorgen maken.

Het actieplan is het resultaat van een intense samenwerking tussen leidinggevenden, personeelsleden van het WZC enerzijds, maar ook met andere OCMW-diensten en gemeentediensten.

Het actieplan garandeert een basic dienstverlening en continuïteit van de diensten.