• Nevele
N-VA Nevele

OCMW snoeit in premie voor mensen met beperking

Op 6 november 2014

NEVELE -

Het OCMW gaat voortaan enkel nog een premie uitreiken aan de meest hulpbehoevende mensen met een beperking. Per rechthebbende is een bedrag van 130 euro voorzien.

Vorig jaar besliste de OCMW-raad om de premie voor mensen met beperking anders te oriënteren.

‘Verschillende pistes werden onderzocht en in de meest recente raadsvergadering werd beslist dat deze premie enkel nog wordt toegekend aan personen die 12 punten of meer scoren, de meest hulpbehoevenden. Per rechthebbende is een bedrag van 130 euro voorzien’, legt OCMW-voorzitter Jan Pauwels (N-VA) de regeling uit.

‘Aanvankelijk werd gezocht om deze premie te koppelen aan het inkomen. Maar deze piste werd verlaten.’

Wel kreeg OCMW-voorzitter Jan Pauwels een mandaat van de meerderheidspartners om te onderzoeken of vanaf 2015 aanwerving van een inclusieambtenaar mogelijk is, dit in eventuele samenwerking met andere gemeenten.

‘Deze ambtenaar zou dan een dubbele functie vervullen: enerzijds dienstbetoon aan de mensen met een beperking, anderzijds de belangen van deze mensen verdedigen bij alle sociaal-culturele verenigingen, bij bouwprojecten, als brugfiguur voor de Raad van mensen met een beperking.

‘De Adviesraad voor personen met een beperking’ zal hierbij ook geconsulteerd worden.’