OCMW bespaart 1,8 miljoen

Op 14 december 2016, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Het OCMW bespaart 1,8 miljoen euro. OCMW-voorzitter Jan Pauwels roept ook het gemeentebestuur en de kerkfabrieken op om de vinger op de knip te houden.

Het OCMW van Nevele zal op het einde van de legislatuur in 2018 in totaal 1,8 miljoen euro bespaard hebben. Dat becijfert OCMW-voorzitter Jan Pauwels (N-VA). "Het meerjarenplan 2015-2020 voorzag een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage voor het OCMW van 1,7 miljoen euro", zegt Pauwels. "Volgens de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW zou deze bijdrage jaarlijks met 3% mogen groeien. In het aangepaste meerjarenplan 2014-2021 is de bijdrage echter verminderd tot 1,4 miljoen euro. Het gaat om een besparing van 333.421 euro per jaar. Procentueel betekent dit een vermindering van de gemeentelijke bijdrage met 19.2%. Berekend over het hele meerjarenplan betekent dit een totale besparing van ongeveer 1,8 miljoen euro. De besparingen werden vooral gerealiseerd door optimale aanwending van subsidies, en besparingen op exploitatie door het efficiënter werken van de verschillende diensten, een energiezuinig beleid en tal van andere maatregelen. Ondanks deze besparingen bleef de dienstverlening van het OCMW op hetzelfde niveau. De sociale dienst zal binnenkort zelfs nog uitbreiden." Pauwels hoopt dat de besparing bij het OCMW inspirerend werkt. "Ik doe een oproep tot het gemeentebestuur en de kerkfabrieken om ook de nodige inspanningen te leveren voor een gezond financieel beleid." (GRG)