Gemeente analyseert verkeer

Op 12 april 2014

Elf straten in Nevele waren al het onderwerp van een intensieve verkeersanalyse, telkens nadat de situatie werd aangekaart door inwoners. "Met de cijfers in de hand kunnen we waar nodig maatregelen nemen", zegt schepen van Mobiliteit Nele Clarebout (N-VA).

Inwoners die klagen over te veel of te snel verkeer in hun straat? In Nevele weten ze er raad mee. Na vragen van burgers werden al 11 straten onderworpen aan een uitvoerige verkeersanalyse. "We krijgen eigenlijk vaak e-mails met mensen die gevaarlijke punten melden, of vinden dat er in hun straat te snel wordt gereden", zegt schepen van Mobiliteit Nele Clarebout (N-VA).

Voor de verkiezingen lanceerde haar partij ook al 'www.veiligverkeernevele.be', een website waar burgers konden stemmen op verkeersonveilige situaties die ze dringend aangepakt wilden zien. "Met de verkeersanalyses willen we in de eerste plaats nagaan of de opmerkingen terecht zijn", legt Clarebout uit. "Sinds kort hebben we een verkeersteller die onder meer het aantal wagens meet, het tijdstip en de snelheid. Van die teller maken we optimaal gebruik. Niet om mensen die te snel rijden te beboeten, helemaal niet. We verzamelen met de verkeersteller enkel informatie. Op basis van die informatie maakt onze mobiliteitsambtenaar Dieter Desmet een analyse."

De uitkomst levert uiteenlopende resultaten op. Zo waren er klachten over overdreven snelheid in de Oossekouter, een landelijke weg waar je nog steeds 90 kilometer per uur mag rijden. De telling wijst uit dat het overgrote deel van de chauffeurs die snelheidsbeperking respecteert. In de toekomst zou de snelheid er verlaagd worden naar 50 km/uur, al waarschuwt de mobiliteitsambtenaar dat chauffeurs dit minder zullen naleven. Een ander voorbeeld is de Hoogstraat in Vosselare, onderzocht na klachten over sluipverkeer. "Uit de telling is dit niet af te leiden", luidt de conclusie. "Sluipverkeer in de Hoogstraat? Een subjectieve vaststelling."

Toch zijn niet alle opmerkingen van burgers 'subjectief'. In de Renaat De Rudderstraat zijn na tellingen rijbaankussens geplaatst om de snelheid te temperen. "Waar het noodzakelijk is gaan we tot actie over", zegt Clarebout. "In sommige straten rijdt pakweg 15 procent van de chauffeurs 10 km/uur te snel Maar overal rijbaankussens plaatsen heeft weinig zin. Met de cijfers in de hand kunnen we waar nodig maatregelen nemen. Het verkeer is in de meeste straten toegenomen. De resultaten van de tellingen laten ons vooral toe om prioriteiten vast te leggen."

Eén van die prioriteiten is de Vosselarestraat in Landegem, in de omgeving van de gemeenteschool. "Daar willen we bijkomende snelheidsremmers plaatsen. Ook het parkeren moet er vlotter kunnen, vooral voor ouders die hun kinderen afhalen." Er zitten volgens schepen Clarebout nog verkeersanalyses in de pijplijn. Al is het maar de vraag hoe lang de analyses nog kunnen doorgaan, bij gebrek aan mobiliteitsambtenaar. "De huidige mobiliteitsambtenaar vertrekt eind juni. We hopen de vacature te kunnen invullen, maar het aantal gediplomeerden met deze specialisatie is helaas dun gezaaid", zegt mobiliteitsschepen Nele Clarebout.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is